Followers

Friday, January 25, 2008

Were we like them? When a 10-years-old called you on YM.


Someone called me on YM. I had no idea who'se email isit. Without no hesitation, I answered it. 

  Me: Ni siapa?  
unknown: Saya Zahi.
Me: (Zahi mana pulak ni.. suara mcm budak darjah satu) Eh, Zahi umur berapa tahun?
Zahi: 10 tahun..
Me: (mak eh, 10 tahun dah call aku kat YM?) Mmm..Zahi tak sekolah ke?
Zahi: Sekolah, pukul 2 nanti pegi.
Me: (sekolah petang..? sekolah agama kut..) Dah siap nk pegi skolah dah ke? Baju dah siap? Beg dah siap? (garangnye aku betanya.. mcm ckp dgn adik sendiri.. biasala nadia..)  
Zahi: Dah siap.
. Me: Sekolah agama ya? Nama sekolah apa?  
Zahi: Tak tahu. tak tahu nama sekolah.
Me: (hahh? tu pun tak tahu??) Kat sekolah belajar bahasa arab kan?
Zahi: Ha ah. Tapi tak tahu.
Me: Ape la semua pun tak tahu ni.. Apa nak jadik..?  
Zahi: .........(tidak berkata apa2)  
Me: (nak cakap ape dgn budak ni..? saya blur sebentar. kalau ckp dgn adik sendiri bleh tanya pasal Wii ke.. apa ke) Iman on the other line suruh tanya kalau dia ada abang yg kakkoi(smart). Zahi, mak ayah tahu ke kamu pakai YM ni call orang yg tak kenal?
Zahi: Tau je..
Me: (budak ni, sepatah tanya, sepatah dia jawab) Mak ayah mana? Kerja?
Zahi: Ayah tengah tidur kat blakang. Petang nanti keje kut. Mak keluar.
Me: (budak apakah ini..? 10 tahun dah main YM. saya masih taktau nk ckp apa2)
Zahi: Kamu main myspace tak? Add la saya.  
Me: (hah?? myspace pulak? dia pakai YM ni pun aku dh tkejut. ni suruh add myspace??) Ade je.. add la. nah email. Kamu online ni, tak cakap2 dgn kawan2 ker?  
Zahi: Mana ada kawan2 saya online.
Me: (memanglah.. adik aku online pun main game tak henti2. tapi online la) (since iman suruh tanya, aku tanya jugak) Adik beradik berapa ramai? Abang? Kakak?
Zahi: 3 orang. 2 abang. satu 20 tahun, satu 16 tahun.
Me: (bongsu rupenye..abang pun sama umur dgn aku. sambil2 itu aku pergi menge'check' myspace budak ini) Zahi, dah pukul 2 dah ni.. kenapa tak pegi skolah lagi?
Zahi: Kejap lagi boleh pegi, skolah start pukul 2:30.
Me: Pegi skolah macam mana? Bas? Jalan kaki?  
Zahi: Naik basikal.
Me: Dahla.. keluar la cepat, nanti lambat pulak pegi skolah.  
Zahi: Takpe lambat. Tak kesah.  
Me: Mak tak marah ke pegi skolah lambat. Tak elok tau lambat2 ni. Allah pun marah. (saya dengan perasaannye telah membebel pada dia.. >_<*)  
Zahi: Mak tahu je. Mak tak kesah. selalu je lambat pegi skolah.
Me: Dah2.. pegi skolah sekarang. saya nk masak ni. Bye.. Saya terus end the call.
And 10mins later, dia telefon balik
Me: La.... dah pukul berapa ni, tak pegi2 skolah lagi. (It was already 2:25) Kamu memang tak nak pegi skolah yerr??
Zahi: Nak pegi la ni. tgk la myspace saya. bye! 

Omg, budak ni.. dari keluarga mana datangnya dia? Baru 10 tahun dah kerja duduk depan komputer. Seingat aku, tak pernah la aku sibuk2 nk bcakap dgn orang yg tak dikenali dekat ym or sibuk2 suruh org add myspace masa umur 10 tahun dulu.  

Haha.. Inikah aktiviti anak2 kecil zaman kini? I checked his myspace. There, he have tons of pictures of him posing like other normal 'myspace' teenager. He looked so young! He's even younger than my twin brothers! and one of the picture even have a caption that writes "thinking of my love" where he poses with great 'emo'!. The way he dress up, not like any other 10 year old (that i know).

What is happening to young Malaysians? Anak2 bangsa sudah disuap dengan benda2 sebegini. Main myspace, gambar penuh posing sakan.. Pegi sekolah malas. Tanya belajar apa pun tak tahu. Itu baru darjah 4! Emak pegi mana?bapak tidur kat belakang... adeh

Saya pulak yg sedih. Im actually quite worried about my siblings too. What will they grow up to be? Will they be the perfect muslims that our prophet had been praying about? This generation doesnt look too good at all to me.

I can only pray, for their well-being. to hope that they will always 'jaga' their 5 times prayers. To behave as a good muslim. Amin.

5 comments:

Aiman "Dafrosty" Mohd Misri said...

down with barbie!

Anonymous said...

i'm worried about my brother as well. the times move so fast. i feel like i wanna look him in the eye and reminding him to hang on to that childlike innocence we all had and grew out of.
it's out of our hands though.
kids these days have minds of their own.

Merissa K. said...

nyahahah. just where do u think that budak came from? hehe

Anonymous said...

Mujur ada kakak/abang berfikir mcm nadia ni - risau kat adik2..

sbbnya bila kita teringat, kita akan mula berdoa - itulah senjata paling kuat dalam melawan arus semasa.

sudah tak hairan kisah budak2 kecik macam yg nadia cerita. budak2 sudah byk terdedah dgn teknologi dan menghalang mereka adalah sangat berbahaya..

ibu bapa kena educate mereka.. kita adik beradik pun sama kena educate.. sbb kalo kita halang pon, kawan2 kat sekolah boleh ajar mereka.

after all, everything starts from our home.. that's my opinion.

Nana said...

nyaa~~~ nasib xde adik.. kalo x, mmg nk kena cekik je kalo dorg da pandai layan mespes..