Followers

Wednesday, September 28, 2011

Tiada Hitam-vs-Putih dalam Ketika Cinta Bertasbih

Assalamualaikum,



KTB is the only movie that I don't mind watching again and again. Sometimes, it's just the fact that I miss the indonesian language (by just playing the movie as a background sound while cooking ^-^), not forgetting the movie 'Sang Murobbi' as well. 


Worth watching something yang boleh menambah iman. At least KCB somehow gave me a kind of strength that Allah is always watching over me, and taking care of me no matter what happens. He's the ULTIMATE planner.  He gives the best, despite of anything it may be.

This is a writing that I found: by a person who writes islamic scripts, and it is quite interesting to know how people can do da'wah regardless of anything they do in their fields.




1. Saya mungkin agak ketinggalan kerana baru sahaja kelmarin sempat menonton filem Indonesia KETIKA CINTA BERTASBIH (KCB). Walaupun dvdnya sudah lama berada dalam simpanan saya tetapi kerana kesibukan menulis skrip sebelum ini menyebabkan saya sengaja menyimpannya untuk ditonton pada waktu saya benar-benar 'merdeka' dan boleh merehatkan fikiran ketika menontonnya.


2. KCB adalah contoh terbaik mazhab skrip yang berpegang kepada keyakinan dan prinsip bahawa story line yang baik boleh digarap dengan baik tanpa watak jahat yang hitam.


3. KCB menafikan mazhab skrip yang berpendapat bahawa PUTIH akan nampak baik jika ada HITAM yang super jahat, ganas dan zalim.


4. KCB membuktikan HITAM tidak semestinya watak seorang antoganist jahat yang hitam tapi boleh juga di potrai dalam bentuk nafsu sarakah dalam diri seseorang yang lemah iman dan berkepentingan.


5. Namun pengkarya filem di Malaysia kurang setuju dengan mazhab PUTIH TANPA HITAM ini kerana pada mereka ianya tidak punya nilai komersial dan tidak menguntungkan.


6. Mungkin kerana itu tidak ada penerbit filem yang mahu menerbitkan filem genre dakwah saperti KCB.


7. Namun KCB membuktikan skrip yang baik dan garapan yang baik mampu memberi nilai komersial pada filem genre dakwah.


Taken from here.

Sorry, but I've been hearing about Malay dramas that are trying to portray the 'islamic' way of life, but instead gave a bad impression about people who are religious. Of course, neither do they know how do some people live their life. But insyaAllah, they will learn, and so do we. May Allah guide us all.

wallahualam.

No comments: